دومین نشست جشنواره جاده سبز با حضور هیات داوران برگزار شد
تاریخ ایجاد خبر : 1403/10/16
شماره خبر : 4041
دومین نشست خبری جشنواره ملی چند رسانه ای جاده سبز با حضور هیات داوران در مراسم رونمایی از پوستر این جشنواره برگزار شد، داوران این جشنواره به سوالات خبرنگاران با محوریت جشنواره پاسخ دادند.

امکان ناپذیری قضاوت کیفیت جشنواره پیش از آغاز داوری ها

«یونس شکرخواه» از داوران بخش چندرسانه ای جشنواره ملی جاده سبز و پدر روزنامه نگاری آنلاین ایران، با بیان اینکه سطح جشنواره از اکنون قابل قضاوت نیست چون نتایج آن به بار ننشسته است اما پوسترهای قویِ رونمایی شده است، اظهار کرد: حضور اساتیدِ سرشناس و داوران برجسته در بخش های چندرسانه ای، رسانه های مکتوب و گرافیک و عکس، حاوی پیام است.

 

وی با بیان اینکه کم پیش آمده که چنین ترکیبی از داوران شهیر و مبرّز برای جشنواره ای انتخاب شوند و تعدادی از معروف ترینِ آنها برای شرکت در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره، به راحتی از تهران به شهرستان بیایند، افزود: خود من دو دوره برای نوشتن چهار قطعنامۀ جهانی در حوزۀ جامعه اطلاعاتی مشارکت داشتم. همچنین در زمان کرونا از ایران مسئول نوشتن قطعنامۀ جهانی یونسکو با عنوان اخلاق هوش مصنوعی بودم. می خواهم این اطمینان را بدهم که داوران، آدم های سخت گیری هستند و در داوری ها مراقب هستند که حیثیت حرفه ای و حیثیت آکادمیک‌شان را به ثمن بخش نفروشند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل اجرایی و برگزاری جشنواره جاده سبز، برادران حیدری کار خود را به خوبی بلد هستند، گفت: با توجه به تجربه ی موفق این عزیزان در برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، اکنون نیز کار خوبی را در تبریز شروع کرده و افراد سخت گیری را برای داوری انتخاب کرده اند، صادقانه بگویم به چشم انداز جشنواره بسیار خوشبین هستم.


 این استاد حوزه رسانه و ارتباطات با بیان اینکه چشم انداز جشنواره را خوب می بینم، گفت: متاسفانه جاده به اندازه جنگ جان می گیرد، شاید آمار تلفات جنگ کم تر از آمار تصادفات باشد، باید بررسی کنیم که چرا چنین عاملی باعث جان باختن افراد می شود.

 

«فریدون صدیقی» از داوران بخش رسانه های مکتوب این جشنواره و استاد شناخته شدۀ عرصه روزنامه نگاری ایران هم با اشاره به آمار تکان دهنده ی اعلام شده ی جان باختگان تصادفات جاده ای از سوی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، گفت: متاسفانه راه های ما مهندسی شده نیست، راه ها ساخته و آسفالت ریزی می شوند ولی در نتیجه انتهای این جاده ها به ته دره می رسد، ما قربانی خودروها می شویم، در چنین شرایطی چه کاری از دست ما بر می آید؟

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما درگیر مسائل بحرانی هستیم و با تعدد موضوعات روبرو هستیم، به اندازه ای انباشت تصمیم گیری داریم که این امر خستگی تصمیم را پیش می آورد، گاهی نادیده انگاشتن کارکردها و برخی تصمیم گیری ها خود قربانی ساز است.

 

وی در پاسخ به این سوال که رسانه ها برای مقابله با فاجعه عظیم و ملی کشته شدگان در سوانح رانندگی چه اقدامی می توانند انجام دهند، گفت: من خود قربانی یکی از تصادفات رانندگی بوده ام، زانوی چپم در یکی از همین تصادفات جاده ای خرد شده است، مانند سایر کسانی که نقص عضو شده اند، فراموش شده ام.به جای پرداخت کلی به این موضوع باید به طور جزئی به مسئله پرداخت و سه عاملی که باعث وقوع تصادف می شود را به صورت جزئی بررسی کنیم.

 

وی ادامه داد: اکنون فرجام 4000 نفر معلول شده در سوانح رانندگی چه شده است، هوشمندی رسانه در این است که زغال را به الماس تبدیل کند و موضوع تصادفات را به صورت جزئی بررسی کند و پی ببرد از بین 4000 هزار نفر آسیب دیده در تصادفات چند نفر از قربانیان زن و چند نفر کودک و مرد بوده است؟چند خانواده در این تصادفات بی سرپرست شده است.

 

 صدیقی در خصوص سطح آثار ارسالی به جشنواره جاده سبز، پاسخ داد: هنوز آثار واصل شده به دبیرخانۀ جشنواره، به دست داوران نرسیده است که بتوانیم دربارۀ سطح جشنواره قضاوت داشته باشیم اما نحوۀ داوری ها مشخص است و آثار برتر با ملاحظۀ رعایت اصول و قواعد حرفه ای و با رویکردی منصفانه انتخاب و معرفی خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در عین حال شرکت کنندگان در جشنواره باید بدانند که قضاوت ها بر حسب ظرفیت های محلی خواهد بود و یک شرکت کننده از یک استان، با دیگر روزنامه نگاران همان استان مقایسه خواهند شد.

 

استاد فریدون عموزاده نیز در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت حضور عوامل بازدارنده تخلفات رانندگی و اینکه رویکرد جشنواره ها باید به چه سمتی سوق داده شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره ها این است که ما به عنوان رسانه باید چه اقدامی در این زمینه انجام دهیم تا اثر گذار باشد تا زمانی که موضوعی ملی نباشد، هیچ تغییری در آن رخ نمی دهد.تنها با فرهنگ سازی یک طرفه ی مردم نمی توان کاری را پیش برد.

 

وی ادامه داد: رسانه باید کمک کند یک معضل به خاص تبدیل شود یعنی خاص مردم نه، بلکه به خاص نهادهای مسئول هم تبدیل شود. 

 

«حمیدرضا بیدقی» یکی از داوران بخش گرافیک و عکس این جشنواره و طراح پوسترهای رونمایی شده، پیام و مفهوم این پوسترها گفت: «جاده سبز» جزو معدود جشنواره هایی است که دو پوستر دارد؛ یکی از این پوسترها با شعار جشنواره یعنی «چشم به راهیم...» کار شده که در آن نقشۀ ایران با کمربند ایمنی سبز و نقاطی که می تواند هم، انسان ها و هم مناطق مختلف کشور تعبیر شود، دیده می شود. توقع داریم کسی که به جاده می رود، انتظار داریم و چشم براهیم تا سالم بازگردد.

 

وی ادامه داد: پوستر دوم که پوستر اصلی جشنواره است، ترکیبی از راه های داخل و خارج از ایران و طیف رنگ‌های متفاوت است با این توضیح که رنگ های هیجان انگیزِ راه های پیرامونیِ ایران با نزدیک شدن به مرزهای کشورمان جای خود را به رنگ های آرام بخش تر می دهد و نهایتاً داخل ایران و محورهای مواصلاتیِ داخلی، به این امید که روزی امن ترین جاده ها را داشته باشیم، سبز است.

 

این طراح گرافیک ایرانی و چهره بین‌المللی در این حوزه، دربارۀ ارزیابی اش از سطح جشنواره جاده سبز نیز گفت: تا الان سطح جشنواره را خوب می بینم.تبریز شهر محکمی است و آدم های بسیار پای کاری دارد.اکنون دنیا روی رسانه کار می کند، قدرت رسانه و تبلیغات بسیار مهم است ولی در مورد راهداری کم تر به جزییات پرداخت شده است.

 

«آناهیتا درگاهی» داور بخش گرافیک جشنواره جاده سبز، نیز در این نشست با بیان اینکه هنر می تواند تاثیر به سزایی در بررسی موضوعات مربوط به جشنواره جاده سبز داشته باشد، اظهار کرد: بنده به عنوان هنرمنده همواره در جاده‌ها در سفر هستم، ساعت های طولانی را پشت ترافیک منتظر می مانیم که این امر واقعا تحمل ناپذیر است، باید بیاندیشیم که چه راهکار موثری می توانیم برای رفع مشکل حوزه حمل و نقل ارائه دهیم.

 

وی ادامه داد: معتقدم باید تمامی عوامل در حوزه راه تلفیق شده و راهکاری درست اندیشیده شود.چرا باید در جاده این میزان خودروهای سنگین تردد داشته باشند؟این امر امنیت شهروندان با خودروی شخصی را به خطر می اندازد.

 

این بازیگر سینما با بیان اینکه رسانه، گرافیگ و سینما می تواند برای نشان دادن معضلی به مخاطب موثر واقع شود، گفت: شاید ساخت و تماشای فیلم در این زمینه بیشتر از هرچیزی بتواند تاثیر اساسی روی مخاطب داشته باشد.  

 

چگونگی داوری آثار
«فرید حیدری» دبیر جشنواره  جاده سبز. هم در پاسخ  به سوالات خبرنگاران گفت : سطح این جشنواره، ملی است و تاکنون از اغلب استان های کشور در این جشنواره شرکت کردند .

 

وی ادامه داد: اساتید و پیشکسوتان رسانه کشور از جمله دکتر شکرخواه پدر روزنامه نگاری آنلاین ایران، استاد فریدون صدیقی و فریدون عموزاده خلیلی در بخش رسانه های مکتوب و همچنین هنرمند نقاش و بازیگر  شاخص سینما، خانم آناهیتا درگاهی  به همراه دکتر حمیدرضا بیدقی نیز در بخش عکس و گرافیک آثار دریافتی این جشنواره را داوری می کنند،

 

البته سایر داورانی همچون آقایان  استاد علی اکبر قاضی زاده، رضا رشیدپور، علی ضیا و ساتیار امامی که امروز در این آیین رونمایی از پوستر حضور نداشتند، در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت. 

 

وی دربارۀ آمار آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره نیز عنوان کرد: باتوجه به اینکه هنوز روند دریافت آثار ادامه دارد، آمارِ نهایی را پس از پایان مهلتِ 10 روزه ای که باقی مانده  است، را جمع بندی‌ و اعلام خواهیم کرد.

 

دبیر جشنواره جاده سبز با بیان اینکه جشنواره جاده سبز ظرفیت بین المللی شدن را هم دارد، ادامه داد: موضوع  حمل و نقل و ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در تمامی کشورهای جهان در اولویت است و ما امیدواریم با توجه به اهمیت جهانی این موضوع و  تجربه برگزاری دور نخست این جشنواره در سطح ملی، در دورهای بعد هم شاهد بین المللی شدن آن باشیم.

 

حیدری درپاسخ به پرسش خبرنگاری که در مورد سطح کیفی آثار و سطح برگزاری جشنواره داشت ، گفت: سطح کیفی آثار را باید‌ هیئت محترم داوران ارزیابی  کنند. اما سطح برگزاری خود جشنواره با آثار و ترکیب داوران آن سنجیده می شود. ضمن اینکه موفقیت و اصالت و ماهیت هر جشنواره ای در استمرار برگزاری آن است.